Wrzesień 2023, „NATO Days”, Ostrawa, Czechy
Na zdjęciu pilot pokazowy amerykańskich sił powietrznych F-35A Lightning II Demo Major Kristin „Beo” Wolfe podczas dynamicznego pokazu pokazuję tzw. high-speed pass ( przelot samolotu z dużą prędkością poniżej prędkości dżwięku dla pokazów lotniczych z udziałem publiczności) przy których może powstawać tak jak na zdjęciu – fala uderzeniowa (schock wave).
Zdjęcie pokazuje zniekształcenie światła spowodowane falami uderzeniowymi generowanymi przez F-35C Lightning II lecącego nisko i szybko.
Dlaczego fale uderzeniowe tworzą taki efekt optyczny?
Przy prędkości niższej niż prędkość naddźwiękowa powietrze przepływa płynnie wokół płatowca; w obszarze naddźwiękowym przepływ powietrza zaczyna osiągać prędkość dźwięku w zlokalizowanych obszarach samolotu, w tym na górnej powierzchni skrzydła i kadłuba: fale uderzeniowe powstają w wyniku interakcji dwóch ciał gazu o różnym ciśnieniu, przy czym fala uderzeniowa rozprzestrzenia się w gazie o niższym ciśnieniu, a fala rozprężna rozprzestrzenia się w gazie o wyższym ciśnieniu: podczas gdy gradient ciśnienia jest znaczący w obszarze naddźwiękowym, samolot manewrujący z dużą prędkością w powietrzu również tworzy gradient ciśnienia, który generuje fale uderzeniowe przy prędkości znacznie niższej niż prędkość dźwięku.
Z ciekawostek dodam, że jeden samolot F-35A kosztuję około 80 milionów dolarów, godzina lotu to koszt około 44 tysięcy dolarów.