'

Ułatwienia dostępu

18. „Tiger! Tiger! Tiger!”

18. „Tiger! Tiger! Tiger!”

PL

Czerwiec 2023 roku, pokazy lotnicze „Antidotum Air Show”, Leszno, Polska

Długo oczekiwane 'święto lotnicze’, które zaraz po zeszłorocznych pokazach trafiło na moją listę do odliczania
właśnie się rozpoczęło. Antidotum na wszystko. Nowe możliwości w zbieraniu kolejnych kadrów, kolejnych
białych kruków można uznać za otwarte. Pogoda (jak to ostatnio bywa) nie rozpieszcza nas. Jest bardzo gorąco. Dojazd do Leszna jest dość męczący, ale perspektywa spędzenia reszty dnia w najlepszym towarzystwie oraz wśród samolotów wydobywa kolejne pokłady energii.
Na niebie wszystko prezentowało sie znakomicie. Wszyscy podziwiali tańczące nad Lesznem stalowe modelki
i modeli oraz podziwiali umiejętności pilotów, którzy pokazwywali poziom swojego wyszkolenia, kunszt lotniczy
oraz do jakich granic potrafili wytrenować swoje organizmy, żeby robić takie ewolucję w powietrzu.
Pięknie się to oglądało (w większości przez wizjer) ale my fotografowie lotniczy tak mamy, że większość pokazów
oglądamy przez wizjer aparatów.
Na zdjęciu widzimy samolot wielozadaniowy Polskich Sił Powietrznych General Dynamics F-16 Fighting Falcon (NB 4062) podczas dynamicznego wieczornego pokazu na leszczyńskim niebie. Za sterami siedzi pilot pokazowy Tiger Demo Team kapitan Maciej „SLAB” Krakowian.
F-16 Tiger Demo Team to zespół, który powstał w 2015 roku w 31BLT Poznań-Krzesiny.
Zespół wraz z pilotem ( w tym momęcie pilotem pokazowym jest kpt. Maciej „SLAB” Krakowian ) pokazują
możliwości samolotu F-16 z mnóstwem figur, niskich przelotów wykonywanych na różnych przeciążeniach z różnymi
prędkościami. Pokaz trwa około 15 minut, podczas których pilot orz samolot dogadują się ze sobą znakomicie a my stojąc na ziemi obserwujemy najlepszy spektakl jaki tylko mogliśmy sobie wymarzyć. Żeby ubarwić pokaz pilot wypuszcza z samolotu flary.
Zadanie flary jest proste: ma oszukać wroga. Pilot śmigłowca lub samolotu strzela nabojami termicznymi. Liczy, że rakieta nieprzyjaciela skusi się na flarę zamiast uderzyć w jego maszynę. Flary mają zatem chronić statki powietrzne przed kierowanymi pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze oraz ziemia-powietrze.

ENG

June 2023 – „Antidotum Air Show”, Leszno, Poland

The long-awaited aviation event, which „landed” on my countdown list right after the last year’s show, has finally begun. This show is an antidote to everything. A new opportunity to capture more frames and spot more of the “rare birds” is now officially open.

The weather, as it has often been the case recently, isn’t going easy on us. It is extremely hot. The journey to Leszno is quite exhausting, but the prospect of spending the rest of the day in the company of aircrafts brings out new reserves of energy.

Everything in the sky is looking phenomenal. Everyone admired the steel beauties dancing above Leszno and the skill of the pilots. They demonstrated not only their level of training and aviation mastery but also the extent to which they’ve trained their bodies to perform such aerial maneuvers.

It was a stunning sight (mostly viewed through the viewfinder) — but that’s just how we, aviation photographers, experience it. We see most of the show through our camera lenses.

The photo presents a multirole aircraft of the Polish Air Force – General Dynamics F-16 Fighting Falcon (NB 4062). Here it is performing a dynamic evening display over the skies of Leszno. Behind the controls is Captain Maciej „SLAB” Krakowian. He is a demonstration pilot for the F-16 Tiger Demo Team.

The F-16 Tiger Demo Team at the 31st Tactical Air Base in Poznań–Krzesiny, was established in 2015. Together with the pilot — Captain Maciej „SLAB” Krakowian — the team demonstrates the abilities of the F-16. Manouvers include a range of aerobatic figures and low passes under varying speeds and G-loads.

The show lasts around 15 minutes, during which the pilot and the aircraft are in perfect sync. It all happens while we, on the ground, witness one of the best performances imaginable.

To add a visual „flair” to the display, the pilot releases flares from the aircraft.

The task of a flare is simple: to deceive the enemy. A pilot flying a helicopter or aircraft fires infrared decoy flares, hoping that an incoming oponent will lock onto the flare instead of the aircraft itself. Flares are designed to protect the aircraft from heat-seeking missiles, both air-to-air and surface-to-air.